lauantai 12. heinäkuuta 2014

Matkakuvia

Sain viimeinkin lisättyä muutaman kuvan reissusta tännekin näytille. Poroja tuli kuvattua melko paljonkin, mutta ei niiden laatu useimmiten päätä huimaa.

Maisemia kuvasin lähinnä Norjan puolelta, kun ei täällä Suomessa niin paljon kuvattavaa olekaan. Matkaa kertyi 5000km, kun me innostuttiin vähän ajelemaan. ;) Ensimmäinen yö oltiin Kuusamossa, josta seuraavana päivänä ajettiin rajan tuntumaan Sevettijärvelle yöksi. Mentiin Näätämöstä yli ja ajeltiin vielä samantien Nordkappiin, yövyttiin Olderfjordissa yksi yö ja jatkettiin matkaa Hammerfestin kautta kohti Altaa, toinen yö vietettiin  Langfjordbotnissa ihanalla leirintäalueella. Siitä suunnattiin kohti Tromssaa ja ajettiin yötä myöten vielä Suomen puolelle.

Suomessa sitten laskettiin ensin Sirkkaan (Leville) ja sieltä noustiin vielä takaisin ylös pohjoisempaan. Käytiin katsomassa päälaki ja pohjoisin kylä Nuorgam. Sieltä sitten lasketeltiin alaspäin pikkuhiljaa.
Oltiin reissussa 10 päivää, joista yhden yön valvoimme katsellen yötöntä yötä (ja kiiveten Saanalle). Norjassa ei satanut kertaakaan ja aurinko paistoi yötäpäivää. :)

Henkeäsalpaavia maisemia ja ihania muistoja. Kuvat eivät tee oikeutta maisemille, se pitää nähdä itse!

Ei se paikkaa katso, kun nälkä yllättää (Kuusamossa)

Kaunis, täysin valkoinen poro

Tämä poro oli utelias, se tuli pikkuhiljaa lähemmäs ja tuijotettiin toisiamme yhtä ihmeissään (Sevettijärvi)

Välillä tiet veivät ylös tuntureille ja pääsimme ihastelemaan kauniita tunturijärviä/lampia Norjassa

Niin kirkasta vettä!

Värikkäitä kyliä

Nordkapp, melko aavemainen tunnelma. Hieno paikka!

Nordkapp, siellä sataa ja on pilvistä kuulemma noin 300 päivää vuodesta, joten meillä kävi tuuri!

Nordkappiin päästääkseen ajetaan tunnelin läpi, joka on melkein 7km pitkä ja  menee 212 metriä meren alle!

Langfjordbotnissa kiivettiin vuorille. Olisiko vähän upet maastot? ;)

Kävimme myös katsomassa maan alta pulppuavaa jokea, "Bubbelenia"  Langfjordbotnissa.

Osa kuvista on otettu ikkunan läpi, joten niissä näkyy vähän täpliä.

Keskiyön aurinko, tässä ollaan jo melkein Suomen rajalla

Kiivettiin Saanalle keskellä yötä ja oltiin huipulla aamuyöllä. Hirveä homma oli kiivetä, mutta tulipa tehtyä. Tuuli oli älytön!

Maisemia Saanan päältä

Hevosia Norjassa! ;) Taavi tahtoisi laitumen tällaisella maisemalla myös!

Poroja Iso-syötteellä. Emiä vasoineen näkyi paljon!

1. Aivan upeita kuvia!! Tuli myös tuttuja paikkoja vastaan :) Mekin kiivetiin Saanalle tuuli 33m sekunnissa ja satoi vettä.. Aikun mukavaa rappusia oli myös ihan tarpeeksi :D Ja toi kuva missä noi hepat laiduntaa voi hitsi miten upea maisema x)

1. Meillä ei sentään Saanalle kiivetessä satanut vettä, mutta tuuli oli aivan kaamea. Ihan huipulla saatiin hädintuskin nimet vihkoon ja kuvat otettua, kun tuuli meinasi ihan oikeasti viedä mennessään! Niitä rappusia oli myös tosiaan ihan tarpeeksi ja itse luulin, että huippu on melkein heti niiden jälkeen, mutta sehän olikin vasta alkusoittoa. :D

2. Voi luoja kuinka tulee ikävä omaa Norjan reissua parin vuoden takaa! Kiersimme lähes samaa reittiä kuin tekin. Siellä on kyllä niin mielettömät maisemat, että henki salpautuu. Viimeistään ensi kesänä on päästävä uudestaan!

1. Kyllä sinne on uudelleen päästävä, ei noita vain kyllästynyt katselemaan koko matkan aikana. Aina mutkan ja rinteen jälkeen avautuu uusi ja hienompi maisema. Ja se hiljaisuus ja ruuhkattomuus (lukuunottamatta isompia kaupunkeja) oli ihanaa.

3. Näyttää ihanalta! Itsellä on Norjan reissu käynyt mielessä ja kyllä sinne vain on joskus pakko päästä. :) Ihana tuo vitivalkoinen poro!

1. Kannattaa ehdottomasti lähteä jos vain mahdollista! :) Vitivalkoinen poro oli kyllä komea, harmi, että sain siitä van pari huonoa kuvaa, vaikka kiljuinkin K:n pysäyttämään auton..

4. Heei me oltiin kesäkuun lopussa kans lapissa ja norjassa! :D Mekin käytiin Nordkapissa, aivan mahtava paikka! Ja poroja ja kirkasta vettä tuli kans nähtyy ja vettä juotuukin. 😍 Ai että mä rakastan❤ Hailuoto on miös näkemisen arvoinen paikka! 😉 ;)

1. Mekin maisteltiin vettä tuolla Buubbelenilla ja jossain muuallakin. :) Pitää pistää Hailuoto mieleen, josko tulisi joskus sielläkin käytyä. ;)

Kommentit näytetään hyväksymisen jälkeen.